טקס אישי

אנו מאמינים כי זכותכם חובתכם להיות מעורבים בעיצוב מעמד החופה כך שישקף את הקשר והאהבה ביניכם. עיצוב זה כולל גם את החלקים ההלכתיים של הטקס כגון נוסח הכתובה והברכות, ובנוסף גם ברכות אישיות, שירים וכל דרך יצירתית בה תרצו להביע את משמעותו של הרגע המיוחד תחת החופה.

העמוד מטה מציג מספר שאלות שכדאי לשאול בתכנון טקס החופה, כמו גם מספר ציטוטים מהמקורות המתאימים לשילוב בטקס. מתלבטים? יש לכם שאלות? צרו איתנו קשר ונחזור אליכם!

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר - בְּטֵלָה אַהֲבָה; וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם.

משנה, מסכת אבות ה טז

אם התחלתם לארגן אתם כבר יודעים. חתונה זה המון החלטות גדולות וקטנות: מבחירת המקום ועד צבע המפיות. את אותה תשומת לב אותה אתם מביאים לרגע הכה חשובה הזה אנחנו מציעים להביא למה שהוא בסופו של דבר ליבה של החתונה – הטקס.

אנו מציעים לכם מספר שאלות שכדי לענות עליהן כשאתם חושבים על עיצוב הטקס  וקטעי השראה מן המקורות שניתן לשלב במהלכו.

הרב או הרבה  שתחברו יעזרו לכם עם כל הפרטים הגדולים והקטנים - אך עוד לפני כן אנו מציעים לכם כאן רשימת שאלות שכדאי לתת עליהן את הדעת בעיצוב טקס החופה ורשימת ציטוטים מהמקורות שאותם ניתן להכניס לטקס.

שאלות לעיצוב טקס חתונה

  • מי עומד תחת החופה?

  • האם החופה מועמדת ומעוצבת או מוחזקת (חופה מסורתית); ואם מוחזקת – על ידי מי?

  • האם על הרב להביא עמו את החופה?

  • מי הם העדים?

  • כיצד נכנסים לחופה?

  • כיצד שותים את כוס היין הראשונה? 

  • באמצעות מה וכיצד מבוצעים הקידושין?

  • האם אמורים את מפשטי הקידושין המסורתיים?

  • האם מוסיפים אמירה אישית למשפטי הקידושין? 

  • מה הוא נוסח הכתובה ? 

  • מי מברך את שבע הברכות, הרב או שמא מזמינים גם בני משפחה וחברים?

  • האם מברכים את שבע הברכות בנוסח המסורתי או בנוסח אחר?

  • אם מזמינים בני משפחה וחברים לברך, האם מוספים גם ברכות אישיות לשבע הברכות? 

  • האם מזכירים לפני שבירת הכוס בני משפחה שנפטרו? 

  • מה אומרים לפני שבירת הכוס (פסוק כנגד העבר ואמירה כנגד העתיד)? 

  • כיצד שוברים את הכוס, ע"י בן זוג אחד או שנים? 

  • האם יש עניין בהוספת מקראות נוספים לטקס החופה, ואם כן מה הם?

  • האם ישנן רגישויות כל שהן (אישיות, משפחתיות ואחרות) שיש לשים אליהן לב במהלך החופה?  

ציטוטים מהמקורות​ לשילוב בטקס החופה

אָנָה הָלַךְ דּוֹדֵךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים אָנָה פָּנָה דוֹדֵךְ וּנְבַקְשֶׁנּוּ עִמָּךְ. דּוֹדִי יָרַד לְגַנּוֹ לַעֲרוּגוֹת הַבּשֶׂם. לִרְעוֹת בַּגַּנִּים וְלִלְקט שׁוֹשַׁנִּים. אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי הָרעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים. יָפָה אַתְּ רַעְיָתִי כְּתִרְצָה, נָאוָה כִּירוּשָׁלָים אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת.

שיר השירים

עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד

בראשית ב כד

כך היו נוהגים בביתר - כאשר היה נולד תינוק היו שותלים ארז; תינוקת - שותלים תורנית; וכאשר היו נישאים זה לזה היו קוצצים את העצים ועושים מהם חופה.

עפ"י תלמוד בבלי, גיטין דף נז ע"א

מַהֲרִי בֹּאִי לְגַנִּי אֲחוֹתִי

אֶל בֵּית אִמִּי וְאֶל חֶדֶר הוֹרָתִי

וְלָקַחְתְּ מִיָּדִי אֶת בִּרְכָתִי

אִם נָא כִי מָצָאתִי בְעֵינַיִךְ חֵן

כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵךְ נָאוֶה

אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן

מתוך פיוט לכבוד כלה כמסורת יהדות מרוקו.

פיוטי נישואין נוספים ניתן למצוא באתר: www.piyut.org.il.

וַיְהִי דְבַר יי אֵלַי לֵאמר: הָלךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלַם לֵאמר: כּה אָמַר יי זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לא זְרוּעָה.

ירמיהו ב א-ב

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר - בְּטֵלָה אַהֲבָה; וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם.

משנה, מסכת אבות ה טז

התחילו את המסע

ניתן גם ליצור קשר טלפוני: 02-6203642 שלוחה 0